Biologie Plus School

OBS Nieuwebrug heeft zich sinds enkele jaren als  Biologie Plus School gecertificeerd

Wat is een Biologie Plus School?
Biologie Plus Scholen zijn scholen die meer dan gemiddeld aandacht besteden aan Natuur, Wetenschap en Techniek. Het gaat erom dat er heel bewust les wordt gegeven over planten, voeding, dieren, gezondheid en duurzaamheid. Nieuwebrug kiest ervoor dat leerlingen leren zelfstandig keuzes maken rondom voeding, gezondheid en duurzaamheid.
Biologie Plus School is een kwaliteitsmerk dat ons en veel ouders aanspreekt. Het zorgt voor zelfstandige, kritische en bewuste leerlingen. Hiervoor is de juiste kennis, houding en vaardigheid nodig rondom gedrag, voeding, gezondheid en duurzaamheid. Het geeft leerlingen een voorsprong waar ze de rest van hun leven van profiteren.

De leerkrachten op een Biologie Plus School zijn getraind om een onderzoekende houding te stimuleren. Het team van OBS Nieuwebrug heeft van de teamtrainer van het NIBI instituut geleerd om lessen te kunnen geven op het gebied van natuur, wetenschap en techniek.
Het concept Biologie Plus School past helemaal bij onze school die zo mooi middenin de bossen van Ommen ligt en waar de natuur zo’n belangrijke rol speelt in het onderwijs.

Een eigen tuin voor de leerlingen
De schooltuin van OBS Nieuwebrug is opnieuw aangelegd. Door mee te helpen in de moestuin leren de kinderen welke processen er gaande zijn in een tuin. De kinderen zijn samen met het team verantwoordelijk voor de moestuin. De oogst kan worden verwerkt in het prachtig ingerichte kook- en technieklokaal, die grenst aan de schooltuin. Naast de schooltuin is een bloemenveld voor de bijenteelt. Een imker komt jaarlijks voorlichting geven over het belang van de bijenteelt. In ons mooie kippenhok leven 3 kippen en 1 haan. Kinderen helpen af en toe mee bij de verzorging van de kippen en het rapen van de eieren. Met het slaan van een waterbron in het bos, kunnen kinderen waterbanen/stromen maken.

Leren in de natuur
OBS Nieuwebrug is ook ‘NatuurWijs’; de leerlingen van Nieuwebrug gaan een paar keer per jaar met de boswachter op pad. In elke groep wordt regelmatig buitenonderwijs gegeven. Het bos is het speel/leerplein van Nieuwebrug.

Kom eens kijken op onze school!
Ouders en andere belangstellenden zijn van harte welkom om eens een kijkje te nemen in en rondom de school.