Grej of the day

Grej of the day is een Zweedse lesmethode die in 2009 werd bedacht door leerkracht Micael Hermansson. De methode is bedoeld om leerlingen enthousiast te maken over kennis door hen eerst te prikkelen met een vraag of raadsel, en vervolgens hen in een mini-les te vertellen over het bijbehorende onderwerp.

Meester Guido geeft 2 a 3 keer per week een raadsel mee dat een aanwijzing is voor het te bespreken van het onderwerp. Als ze het raadsel gaan bespreken dan doet hij dat ongeveer 8 tot 10 minuten. De les wordt afgesloten met een opmerkelijk weetje over het onderwerp. Hierna geeft hij een nieuw raadsel mee voor de volgende keer.

Na elke Grej hangt hij een kaartje met de titel van het besproken onderwerp aan de muur en verbindt dit met een touwtje of lijn naar de juiste plaats op de wereldkaart. Zo krijgen de leerlingen een overzicht van alle Grej’s die ze al hebben gehad en kunnen ze verbanden ontdekken tussen onderwerpen.

Raadsel 1
Er zitten vreemde honden in dit Asiel.

Wij waren op zoek naar het Zeehondencentrum Pieterburen. In het centrum worden zieke, zwakke en verweesde zeehonden opgevangen. Als ze weer beter/aangesterkt zijn, worden ze weer vrijgelaten.

Raadsel 2
Uitvinder van een populaire koperen toeter.

Wij waren op zoek naar Adolphe Sax, de uitvinder van de saxofoon. De toeter die hij wilde maken werd nogal lang, dus maakte hij er maar een paar bochten in.