Grej of the day
Grej of the day is een Zweedse lesmethode die in 2009 werd bedacht door leerkracht Micael Hermansson. De methode is bedoeld om leerlingen enthousiast te maken over kennis door hen eerst te prikkelen met een vraag of raadsel, en vervolgens hen in een mini-les te vertellen over het bijbehorende onderwerp.
Meester Guido geeft 2 a 3 keer per week een raadsel mee dat een aanwijzing is voor het te bespreken van het onderwerp. Als ze het raadsel gaan bespreken dan doet hij dat ongeveer 8 tot 10 minuten. De les wordt afgesloten met een opmerkelijk weetje over het onderwerp. Hierna geeft hij een nieuw raadsel mee voor de volgende keer.
Na elke Grej hangt hij een kaartje met de titel van het besproken onderwerp aan de muur en verbindt dit met een touwtje of lijn naar de juiste plaats op de wereldkaart. Zo krijgen de leerlingen een overzicht van alle Grej’s die ze al hebben gehad en kunnen ze verbanden ontdekken tussen onderwerpen.